email: | |
hasło: | |
Zalogowanie oznacza akceptację regulaminu w jego obecnym brzmieniu. | |
Nie pamiętasz hasła? | |
Nie masz jeszcze konta? |
Europa / Morze Śródziemne / Chorwacja / Vis wyspa / B-17 (Wraki) /
Nurkowanie na B-17 to dość niesamowite przeżycie. Kiedy opadamy w dół przejrzyste woda pozwala nam zobaczyć wrak samolotu z "wysokości" parudziesięciu metrów. Ostatnie metry opadania pozwalają wybrać od którego miejsca zaczynamy opływać wrak. Kadłub i skrzydła z czterema potężnymi silnikami wymagają trochę czasu na opłynięcie więc warto przygotować się na przynajmniej 10 minutowy czas denny. Do kadłuba wraku można zaglądnąć przez rozbitą kabinę pilotów oraz przez otwór w burcie. Warto zostawić sobie trochę czasu na zdjęcie przy silnikach. Na koniec nurkowania dobrze mieć tak zaplanowane wynurzanie oraz zapas gazów aby po lekko wznoszącym się dnie dopłynąć do ściany. Dekompresja nie będzie taka nudna.
Boeing B-17G, No. 44-6630 - United States, 340 Bomb Squadron, 97th Bomb Group.
Długość 22.68 m, rozpiętość skrzydeł 31.63 m, ciężar 24,95 kg
Uzbrojenie 12 x 12.7 mm Browning, 7893 kg bomb
Silniki 4 x Wright R-1820-97 of 1217 KM.
Prędkość przelotowa 293 km/h, prędkość maksymalna 462 km/h.
Data wodowania 6 listopada 1944 koło cypla Polivalo.
Załoga podczas nalotu bombowego na Wiedeń feralnego dla samolotu 6 listopada 1944 roku:
1. Pilot: Irving G. Emerson
2. Drugi pilot: Ernest N. Vienneau (ciężko ranny, zginął podczas wodowania)
3. Nawigator: Bruce MacFarland
4. Operator uzbrojenia: Nieznany
5. Radiooperator: Robert Shanayda
Strzelcy pokładowi:
6. John O. Young
7. Merre Sieling
8. Billie Clayton
9. Rhoda Vernon
10. Nieznany
11. Fotograf: nieznany
Ze względu na pokrywę chmur ostatecznie bomby zrzucono na cel zapasowy Maribor. Krótko po zrzuceniu bomb samolot zostaje trafiony. Zatrzymuje się najpierw trzeci, potem drugi silnik. Jako miejsce awaryjnego lądowania wybierają lotnisko na Visie. Przed dolotem staje trzeci silnik ale załoga nie decyduje się na opuszczenie samolotu na spadochronach ze względu na śmiertelnie rannego drugiego pilota. Podczas kołowania przed lotniskiem zatrzymuje się ostatni silnik z powodu braku paliwa. Samolot musi bezpośrednio lądować. Na szczęście pilotowi udaje się sprawnie wodować na spokojnym morzu. Samolot utrzymuje się na powierzchni około 20 minut. Wszystkich dziesięciu członkom załogi udaje utrzymać się na tratwie, na brzeg zabierają ich rybacy i brytyjska jednostka patrolowa. Wrak samolotu tonie zabierając ze sobą ciało drugiego pilota.